Het model dat hier is afgebeeld zou heel goed Jeanne de Blécourt kunnen zijn, oftewel Jantje Bolt, zoals haar werkelijke naam luidde. Jantje Bolt poseerde regelmatig voor de Ploegleden en is te herkennen op een hele reeks prenten, tekeningen en schilderijen.
Lees meer
Vermoedelijk via de oud-historicus A.G. Roos, wiens portret hij schilderde, maakte Johan Dijkstra kennis met Ranuccio Bianchi Bandinelli (1900-1975), telg van een oude aristocratische familie uit Siena. Bandinelli was in 1931 benoemd tot bijzonder hoogleraar in de Oudgriekse en Vooraziatische Archeologie. Tussen de beide mannen ontwikkelde zich een vriendschap die, nadat Bandinelli’s in 1933 terugkeerde naar Italië, bleef bestaan.
Lees meer
Het boerenlandschap was binnen kunstkring De Ploeg een geliefd thema. Het onderwerp maakt dan ook een belangrijk onderdeel uit van het oeuvre van Johan Dijkstra.
Lees meer
Een naakte vrouw in een wervelstorm: deze mysterieuze voorstelling is op het eerste gezicht niet gemakkelijk te lezen. Ligt ze op haar buik? Is ze bezig op te staan? Een blad met schetsen van een modeltekensessie laat zien dat het model op één been staat en voorovergebogen met een hand en een knie steunt op een bed.
Lees meer
In 1938 werd op de hoek van het Zuiderdiep en de Herestraat het café-restaurant De Faun geopend, naar ontwerp van de architect A.R. Wittop Koning. Wittop Koning was begin jaren twintig enige tijd lid van De Ploeg, maar bleef ook nadien op de hoogte van de ontwikkelingen in de vereniging.
Lees meer
Twee keer per jaar, in mei en rond 28 augustus, staat Groningen geheel in het teken van de kermis. In de stad is er dan een enorme drukte en komen bezoekers uit de gehele provincie op de kermisattracties af.
Lees meer
Het kerkenlandschap van het noorden van de provincie Groningen, tot stand gekomen in de middeleeuwen, vormde een voortdurende bron van inspiratie voor Johan Dijkstra. Meer dan alleen om het vastleggen van deze unieke historische monumenten, gaat het in zijn werken vooral om de dynamiek tussen de weidse ruimte van het landschap, waar de wind vrij spel heeft rond de hoge kerken die er als verankerde schepen uit oprijzen.
Lees meer
Dijkstra verlaat net als zijn collega’s van De Ploeg, veelvuldig de stad om het Groningse platteland vast te leggen: het boerenleven, de imponerende luchten boven de akkers of de hoog op hun wierden gelegen dorpjes. Een andere keer blijft hij echter dichter bij huis en tekent de natuur in de stad.
Lees meer
De man met de hoed komen we in het werk van Johan Dijkstra uit de jaren twintig regelmatig tegen, meestal op de rug gezien. Op deze aquarel lopen we achter hem aan terwijl hij langs de Vismarkt wandelt; het oranje baken aan de overkant is de reusachtige lichtreclame voor Turmac Cigarettes op het dak van de lunchroom van Koos Kerstholt aan de zuidkant van de Vismarkt.
Lees meer
Johan Dijkstra is binnen De Ploeg niet alleen als landschapsschilder bekend, maar heeft zich ook ontelbare malen laten inspireren door de stad. Het uitzicht vanuit zijn eigen huis en atelier aan de Spilsluizen keert in zijn werk telkens terug, naast andere schilderachtige hoekjes in Groningen. Of juist het gekrioel van de Stadjers op straten en pleinen.
Lees meer