Een uniformjas die nooit is gedragen. Het is namelijk een werkmodel. Naar dit model werden de eigenlijke jassen voor het NS-personeel gemaakt.
Lees meer
Deze fioel (een houten pinakel) maakte ooit onderdeel uit van de houten omlijsting boven de deur van de wachtkamer eerste of tweede klasse van het hoofdstation in Groningen. Tijdens de restauratie van eind jaren negentig van de vorige eeuw is het verwijderd, om na allerlei omzwervingen uiteindelijk in de collectie van het NNTTM terecht te komen.
Lees meer
Veel mensen die in de tweede helft van de vorige eeuw in de buurt van een spoorweg woonden, zullen het zich nog herinneren: het plotselinge angstaanjagende gehuil dat de trein in geval van mogelijk gevaar vooruitsnelde, om mensen te waarschuwen voor haar komst.
Lees meer
Zonder twijfel een van de mooiste ruimtes van het NNTTM: het authentieke kantoor van de stationschef en het baliepersoneel, daterend uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Het kantoor was de spil waar het in station Zuidbroek om draaide.
Lees meer
Het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum toont in haar presentatie een restant van een zogenaamde ‘Allan vleugel’. Een artefact met een triest verhaal… De Allan vleugel is afkomstig van een Blauwe Engel dieseltreinstel. De vleugel zat op de voorkant van de trein, onder het raam.
Lees meer
Een bijzonder object in de collectie van het NNTTM is een rangeerlantaarn uit de Tweede Wereldoorlog van de Deutsche Reichsbahn. De klep aan de achterzijde is voorzien van een Duitse adelaar met hakenkruis. Deze lantaarns kwamen ook voor in het grensgebied tussen Duitsland en Nederland.
Lees meer
Deze pet van de Maatschappij tot Exploitatie van Staats Spoorwegen (SS) was bedoeld voor een stationschef tweede, derde of vierde klasse. De hoogte van de klasse hield direct verband met de grootte van het station.
Lees meer
Deze uniformjas is ooit gedragen door een machinist van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HYSM). Werkzaam op een stoomlocomotief, wat de kleur van het jasje verklaart…
Lees meer
Deze rood zwarte pet is van de stationschef van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij. Het is een slap model, wat wil zeggen dat de opvulling van paardenhaar is. Later kregen de petten van het stationspersoneel een harde voering van kurk en zat er altijd een model in.
Lees meer
‘Toon mij uw pet en ik zeg u wat u bent’. Vanaf de oprichting de Maatschappij tot Exploitatie van Staats Spoorwegen viel de positie van een werknemer op de trein direct af te lezen van zijn of haar pet. Een traditie die tot op de dag van vandaag in stand is gebleven.
Lees meer