Een prachtig model van een schip uit de tijd dat de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden in de wereld de toon aangaf. Op de zeeën was niemand de Hollanders de baas, overal stichtten ze koloniën en het idee dat je aan het einde van de horizon van de aarde zou vallen, werd met een zelfverzekerde bulderlach weggehoond. Het Nederland van toen was - hoe onwaarschijnlijk nu ook - werkelijk de navel van de aarde.
Lees meer
Liefhebbers van schaalmodellen op stoom halen hun hart op bij het zien van de vier Appingedammer Bronsmotoren op schaal. Een knap staaltje van vernuft en geduld, door een liefhebber gebouwd over een periode van maar liefst twintig jaar.
Lees meer
Het originele exemplaar uit 1877 ligt al jaren in een dok in Den Helder te wachten op restauratie. Ooit was het een trots zeilschip van de Koninklijke Marine, maar ze sleet haar laatste jaren, roemloos en geheel onttakeld, als een slaap- en eetplek voor leerlingen van een zeevaartschool. In het Muzeeaquarium staat een model van het schip uit haar glorietijd.
Lees meer
Je moet er maar op komen: een munitiebunker uit de Tweede Wereldoorlog transformeren tot... een aquarium voor zoutwatervissen. In Delfzijl waren beide voor handen: aan de ene kant van de zeedijk de bunker, aan de andere kant het zeewater. Een originele herbestemming, die ver weg staat van het oorspronkelijk doel van dit verdedigingswerk.
Lees meer
De Eems werd in 1978 gebouwd door Scheepswerf Bodewes Bergum B.V. Het is een multipurpose-schip: een zeegaand schip dat verschillende soorten (gecombineerde) lading kan vervoeren zodat het economisch kan varen. Een multipurpose-schip kan gezien worden als een enorme 'zeewaardige vrachtwagen', die in staat is om grote en zware ladingen te vervoeren zonder de brandstofkosten van vervoer over land.
Lees meer
De Eems werd in 1929 gebouwd op de scheepswerf Gideon van J.H. Koster in Groningen. Het schip werd daarna bevaren door eigenaar-kapitein Coenraad Bos. De kapitein verkocht de coaster in 1935 weer aan de scheepswerf, die de Eems daarna overdeed aan kapitein Pieter Berend de Vries uit Delfzijl. De nieuwe eigenaar doopte het schip om tot Alcyon.
Lees meer
De tjalk is een rondgebouwd vrachtschip met een vlakke bodem. Daardoor heeft het schip een groot laadvermogen en een geringe diepgang. Tjalken zijn zeer geschikt om op ondiepe wateren te varen. Ze waren daarom hét vrachtschip van de Zuiderzee.
Lees meer
Het Stoomschip Harlingen werd gebouwd in 1917 door N.V. Van der Kuy & Van der Ree's Machinefabriek & Scheepswerf te Rotterdam. De opdrachtgever was Van der Eb & Dresselhuys' Scheepvaart Maatschappij, eveneens uit Rotterdam. De Harlingen voer binnen Europa. Later werd het stoomschip omgebouwd tot visserijschip.
Lees meer
De spits is met een afmeting van circa 38 bij 5 meter het kleinste gangbare type binnenvaartschip. De naam is overduidelijk niet afgeleid van de vorm, die eerder wat vierkant is. De omvang van het schip is gebaseerd op de minimummaten van sluizen en kanalen in Frankrijk, in 1879 bij wet vastgelegd.
Lees meer
De steilsteven is een vrachtschip voor de binnenvaart dat zijn naam ontleent aan de kenmerkende voorsteven: die rijst bijna recht uit het water omhoog. Dit scheepstype is typisch voor Groningen. Steilstevens werden voornamelijk gebouwd op werven in de stad Groningen en de Veenkoloniën.
Lees meer