De tafel refereert aan de stijl van de zeventiende-eeuwse Utrechtse zilversmeden Paulus en Adam van Vianen

De avondmaalstafel van Garnwerd oogt meer als een beeldhouwwerk dan als een tafel: alle onderdelen zijn rijk voorzien van snijwerk. Een bijzonderheid is bovendien de aanwezigheid van de oorspronkelijke gemarmerde afwerklaag, die perfect aansluit bij het marmeren blad.

Van een vergelijkbare tafel in de kerk van Aduard is bekend dat die afkomstig is uit een borg en later aan de kerk geschonken. Vermoedelijk kent de tafel van Garnwerd eenzelfde oorsprong.

De tafel in Garnwerd refereert aan een stijl in de beeldende kunst die vooral in verband wordt gebracht met werk van de zeventiende-eeuwse Utrechtse zilversmeden Paulus en Adam van Vianen: de kwabstijl. Deze stijl kenmerkt zich door vloeiende organische vormen. Opvallend aan de avondmaalstafel zijn de adelaarskoppen aan de bovenzijde van de poten, de zonnebloemen en de druiven.

De zonnebloem verbeeldt de harmonie tussen man en vrouw, maar is volgens de christelijke traditie ook het symbool voor de ziel die zich naar God keert. De adelaar verwijst naar de ouderlijke liefde en zorg, terwijl de druiven die de adelaar in zijn bek heeft, kan duiden op liefde en vruchtbaarheid. De adelaar is echter ook het symbool voor de verrezen Christus; de druiven verwijzen dan naar het avondmaal.

Hoge resolutiefoto's Download object

Deze pagina delen facebook twitter pinterest Embed