Dit kleine voorwerp is een zwaardgreep, gemaakt van walvisbeen. Waarschijnlijk had het een symbolische of magische betekenis, want voor een echt handvat van een zwaard is het te klein. Bovendien is het niet gemaakt van het meest voor de hand liggende materiaal.
Lees meer
Doet de naam van het Trippenhuis een belletje rinkelen? Dit bijzondere stadspaleisje in Amsterdam is een van monumenten die op de Top 100-lijst van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg staat. De naam is ontleend aan de gebroeders Louis en Hendrik Trip, die als wapenhandelaren veel geld verdienden en zich een dergelijk stadspaleis konden veroorloven.
Lees meer
Tegenwoordig is een schildersbedrijf een bouwbedrijf zoals er zovele zijn, maar tot ver in de 20e eeuw was een schilder een ambachtsman met een opleiding die verschillende graden kende, zoals die van meesterschilder. Overigens is het nog steeds mogelijk om die titel te behalen!
Lees meer
Sommige objecten in de collectie van het museum zijn zo alledaags, dat je denkt dat er geen bijzonderheden over op te merken zijn. Een kledinghanger van kleermaker Medendorp uit Warffum is in eerste instantie een gebruiksvoorwerp dat niet heel veel indruk maakt. Het zou vooral kunnen dienen als object dat past in de inrichting van een kledingkast. Toch ligt dit een beetje anders als die in het Huis Markus, de Joodse slagerij in het museum, te vinden is.
Lees meer
Veel boerderijen beschikten in het verleden over een rosmolen. Deze, door paarden aangedreven, molens werden in de meeste gevallen gebruikt voor het aandrijven van een karnton. De rosmolen van Openluchtmuseum Het Hoogeland is uitzonderlijk groot en werd dan ook voor meerdere toepassingen benut.
Lees meer
In het dorpscafé Bie Koboa worden de wanden versierd door een aantal schilderijen die ook daadwerkelijk ooit in een horecagelegenheid hebben gehangen. Zo ook een reproductie van het schilderij ‘Kooplieden in Hazevellen’ dat oorspronkelijk naar alle waarschijnlijkheid is geschilderd door de Duitse kunstenaar Johan Martin Billroth. Het exemplaar in het museum is afkomstig uit het Hotel Krijthe in Bedum. Bijzonder aan dit kunstwerk is dat dit een versie is die wat ‘vriendelijker’ oogt dan het origineel dat in het Rijksmuseum te vinden is.
Lees meer
Aap, noot, mies is voor veel mensen een zeer vertrouwd rijtje woorden. Ook niet zo gek natuurlijk, aangezien vele generaties op school met deze woorden hebben leren lezen en schrijven. Het concept van het ‘leesplankje van Hoogeveen’, zoals het doorgaans wordt genoemd, is een ontwikkeling geweest die aanvankelijk werd ingezet door de onderwijzer Mattheus Hoogeveen.
Lees meer
Een kist met hengsels is te vinden in de gelagkamer van Bie Koboa. Het lijkt wel een soort houten rugtas! Het object is een marskraam of zoals in het Gronings vaak wordt gezegd een ‘kiep’. De kiepkerel of marskramer was een venter die langs de deuren ging om kleine huishoudelijke artikelen te verkopen. Doorgaans waren dit in Groningen seizoensarbeiders uit Duitsland die met een ‘kiep’ op de rug in periodes met weinig werk wat extra geld probeerden te verdienen.
Lees meer
De gebouwen in het museum zijn allemaal volledig ingericht naar de oorspronkelijke situatie en objecten als klokken mogen bij een interieur natuurlijk niet ontbreken. In het Vrouw Fransensgasthuis, van origine afkomstig uit de stad Groningen, is een van de bijzondere klokken uit de collectie van het museum te vinden. Het betreft een zogenaamde Friese stoelklok uit de 18e eeuw.
Lees meer
In het museum zijn veel werktuigen uit vervlogen tijden te vinden. Sommige werken al heel lang niet meer, maar een aantal apparaten is in de afgelopen jaren weer opnieuw tot leven gebracht. Neem nou de zogenaamde degelpers die te vinden is in het Blauwhoes. In deze woning en werkplaats is een drukkerij te vinden zoals die rond circa 1900 is geweest. De degelpers werd daarbij gebruikt om drukwerk te vervaardigen. Deze degelpers is rond 1890 gebouwd en afgeleid van een type degelpers dat in 1859 in New York werd ontwikkeld.
Lees meer