Een glazen (huwelijks)bokaal of wijnglas met een zilveren hals, die ooit is afgebroken en gelijmd. In de knop onder de hals ligt een geldstuk van 4 pence uit 1854.
Lees meer
Het model van de tjalk ‘Vink’ is door zijn gedetailleerdheid een echt pronkstuk. De maker en naamgever, schipper Eltje Derks Vink, bouwde het in zijn vrije tijd van het drijfhout dat hij onderweg tegenkwam en nam zijn eigen roeftjalk als voorbeeld.
Lees meer
Deze kakemono (d.i. een Japanse rolprent) uit de collectie van het Noordelijk Scheepvaartmuseum, is geschilderd door Tamaki Quacutei (of Kakutei) uit Nagasaki. Het is voor zover bekend het enige werk van deze schilder dat zich buiten Japan bevindt.
Lees meer
Een roerkop is een kostbaar houtsnijwerk dat vanaf de middeleeuwen bij veel schepen werd aangebracht ter versiering op het roer. Niet algemeen bekend is dat roerkoppen oorspronkelijk alleen op Nederlandse schepen voorkwamen.
Lees meer
Een bijzonder item in de collectie van het Noordelijk Scheepvaartmuseum: een zilveren denarius uit de tijd van de Frankische keizer Lodewijk de Vrome (814-840). Al tijdens de Romeinse Republiek was de zilveren denarius als munt in gebruik en was het een van de meest gangbare munten in het Romeinse Rijk.
Lees meer
Een topstuk in de motorenhal van het Noordelijk Scheepvaartmuseum is de ruim twee meter hoge en lange gietijzeren en stalen compound-zuigermachine met een vermogen van 40pk/30 kW. De machine werd in 1924 op een steenworp afstand van het museum aan het Hoendiep gebouwd door de Scheepswerf en Machinefabriek Botje, Ensing & Co. Het museum kreeg de machine geschonken van de Hogere Zeevaartschool in Groningen.
Lees meer
Een zeer tot de verbeelding sprekend object in het Noordelijk Scheepvaartmuseum is de originele stuurhut van de kustvaarder 'Erebus', genoemd naar de Griekse god van de duisternis. Dit schip van ongeveer 600 ton is in 1950 gebouwd bij E.J. Smit & Zn te Hoogezand. Vanaf 1954 is M.G. Veen kapitein van de ‘Erebus’, die voor rederij Schothorst vaart en Carebeka als bevrachtingskantoor heeft.
Lees meer
Dit 115x94x31 cm grote, zeer gedetailleerde en puntgave model van een Overijsselse (of Hoogeveense) praam heeft de naam 'Ons Genoegen, Meppel'. Het lijkt zó echt, dat het wel gebouwd moet zijn door iemand die er veel kijk op had. Hoewel het schip erg lijkt op een turfpraam, vervoerde deze stukgoederen en soms ook personen –hoewel de reis waarschijnlijk niet erg comfortabel was– over de Zuiderzee.
Lees meer
Een schitterend gesneden eikenhouten schouw met ingebouwde spiegel en schoorsteenstuk siert een van de zalen van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. De vervaardiging van het snijwerk met fantasie bladermotieven wordt toegeschreven aan Casper Struiwig (Groningen, 1698 – Groningen, 1747).
Lees meer