De typerende voorraadblikken van de Gruyter vormden jaren geleden de basis van museum Het Behouden Blik.

Menigeen kent nog de winkels van de Gruyter waar de koperen silo’s met vers gemalen koffie uitnodigend glommen, de winkeldames een kraakhelder wit-gesteven schort droegen en de decoratie bestond uit prachtige tegeltableaus. En met de typerende voorraadblikken, die jaren geleden de basis vormden van museum Het Behouden Blik.


Als Piet de Gruyter in 1818 in Den Bosch met zijn 'winkel in koloniale' waren begint, zal hij geen idee hebben gehad dat Nederland in de jaren zestig van een eeuw later maar liefst 550 De Gruyter winkels zou tellen, verspreid over het hele land en waar 7.500 personeelsleden werken. De 10% korting uit de slagzin, die de klant ontvangt bij  inlevering van de kassabonnen, leverde hem de bijnaam 'Piet de Dief' op. Verondersteld werd namelijk dat de klanten de korting uiteindelijk zelf betaalden. 


In 1948 introduceert De Gruyter het legendarisch geworden Snoepje van de Week. Elke week werd bij de boodschappen een snoepje of later een klein cadeautje bij de boodschappen meegegeven voor de kinderen. De Gruyter bestaat al lang niet meer, maar Het Snoepje van de Week en de 10% korting zijn bij velen van ons nog altijd een begrip.

Hoge resolutiefoto's Download object

Deze pagina delen facebook twitter pinterest Embed