De naam Pickwick en het bijbehorend beeldmerk zijn gebaseerd op het gelijknamige boek van Charles Dickens

Een emaille reclamebord met daarop afgebeeld een uitnodigende kop dampende thee. Engelse melange van Pickwick. Voor de verzamelaar een zeer geliefd object, die er graag een fors bedrag voor betaald. Het Behouden Blik richt zich meer op het ontstaan van het beeldmerk.


Wanneer we het overbekende beeld van de postkoets met paarden zien dat bij Pickwick thee hoort, weten de meeste Nederlanders direct het merk te noemen. De naam Pickwick en het bijbehorend beeldmerk zijn gebaseerd op het gelijknamige boek van Charles Dickens. Het beeldmerk is in 1937 door Douwe Egberts geïntroduceerd. Tot dat moment wordt thee doorgaans verpakt met een kleuraanduiding. Roodmerk, paarsmerk, groenmerk of zilvermerk geven de verschillen in melange aan. Douwe Egberts is er echter van overtuigd dat een sterk beeldmerk het onderscheid kan maken met de concurrentie. Het blijkt een schot in de roos: het beeldmerk siert ook nu nog alle theeverpakkingen.


De bijzondere geschiedenis van de firma Douwe Egberts begint al in 1753 en wordt uitgebreid beschreven in de museumuitgave 'Koffie vers(ch) gebrand!' En als we het toch over beeldmerken hebben: weet u wat het beeldmerk is van de koffie van Douwe Egberts?

Hoge resolutiefoto's Download object

Deze pagina delen facebook twitter pinterest Embed