Een thermoskannetje is een van de artikelen die met spaarzegels verkrijgbaar zijn - een nieuwe vorm van klantenbinding

Al in 1825 begint P. Broekema -als een van de eersten- een machinale koffiebranderij aan de Oude Ebbingestraat 18 in Groningen. Net als collega-koffiebranders wordt het bedrijf zich er steeds meer van bewust dat, naast het maken van producten van hoogwaardige kwaliteit, reclame en klantenbinding essentieel zijn voor de groei van het bedrijf.


Als Douwe Egberts begin jaren twintig van de vorige eeuw begint met het spaarsysteem, is Broekema eerst nog fel tegenstander van het lokken van de klant met cadeautjes. Al snel echter gaat het bedrijf mee in deze vorm van klantenbinding en komt het met een uitgebreid assortiment artikelen die met spaarzegels verkrijgbaar zijn. Het thermoskannetje is een van de artikelen. Het dateert van eind jaren vijftig van de vorige eeuw. Er passen precies twee kopjes koffie, thee of chocolademelk in.


Behalve de spaarzegels worden op de verpakkingen koffie en thee van Broekema ook kannetjes afgedrukt. Deze kunnen op een aparte spaarkaart worden geplakt en door de penningmeester van de eigen vereniging vervolgens bij Broekema worden ingeleverd. Een maatschappelijke bijdrage van Broekema aan het verenigingsleven en een garantie dat velen zullen overgaan tot het drinken van Broekema’s koffie en thee!

Hoge resolutiefoto's Download object

Deze pagina delen facebook twitter pinterest Embed