Wat eerst onderdeel was van een kostbaar schilderij kwam in een dienstbare rol terug in een nogal banaal gebruiksvoorwerp.

Wie vaker in of rond het Groninger Museum heeft gelopen zal het stippeltjesmotief in deze installatie herkennen. Alessandro Mendini
(1931- 2019), de ontwerper van het Groninger Museum, paste een vergelijkbaar motief voor het eerst toe in 1978.


Hij had een detail uit een pointillistisch schilderij van de Franse schilder Paul Signac (1863-1935) genomen en dit als decoratie op een enigszins kitscherige fauteuil geschilderd. Wat eerst onderdeel was van een kostbaar schilderij kwam in een dienstbare rol terug in een nogal banaal gebruiksvoorwerp.


Mendini breidde het Proust-motief steeds verder uit op diverse basismaterialen, met de stippen in wisselende groottes en kleurencombinaties. Dat leidde niet alleen tot Proust-stoelen in grote en kleine formaten, maar ook tot kleding, unieke sculpturen en zelfs massaproducten.


In 1991 presenteerde hij onder de naam Interno di un interno een complete kamer, waarvan alle zeventien onderdelen het Proust-motief hebben: stoelen, kleine sculpturen, laminaat, tegels, tapijten en lampen.


 

Hoge resolutiefoto's Download object

Deze pagina delen facebook twitter pinterest Embed