De slede is speciaal gemaakt voor een van de commissarissen van bestuur van het bedrijf van de gebroeders Spijker

De Spyker zoals die als zeer luxe sportwagen sinds 2000 handmatig wordt gebouwd, kom je maar bij hoge uitzondering tegen. En een authentieke Spijker automobiel tref je alleen aan op oldtimer-evenementen, maar ook daar maar heel zelden. Van de dierenslede ooit door de gebroeders Spijker gemaakt, bestaat slechts één uniek exemplaar. Te zien in het Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord. 


De slede is speciaal gemaakt voor een van de commissarissen van bestuur van het bedrijf van de gebroeders Spijker. Het was typisch een slede om mee te showen, een Ferrari onder de sleden. Rond 1900 kon men deze aanspanning dan ook vaak tegenkomen in het Amsterdamse Vondelpark.


Spyker werd in 1880 gesticht door de Hilversummer smeden Hendrik-Jan en Jacobus Spijker. Aanvankelijk bouwden de broers koetsen. Ze waren hiermee zeer succesvol en verplaatsten hun bedrijf in 1886 naar Amsterdam. De daar opgerichte N.V. Rijtuigfabriek v/h Gebr. Spijker bouwde tussen 1897 en 1898 de Gouden Koets, een geschenk van de bevolking van Amsterdam voor de inhuldiging van koningin Wilhelmina.


In 1903 werd de merknaam Spijker veranderd in het meer internationaal ogende Spyker. Op 21 februari 1907 kwam Hendrik-Jan Spijker om bij de scheepsramp met de SS Berlin, waarna Jacobus Spijker zich uit het bedrijf terugtrok. Het bedrijf ging in 1908 failliet, maar maakte een doorstart. In 1925 werd de productie gestaakt, en op 26 mei 1926 viel het doek definitief: de inventaris werd geveild en de gebouwen werden verkocht aan een papierfabrikant. Het bedrijf had in totaal zo'n 1500 auto's geproduceerd en had meer dan 100 patenten op zijn naam staan. In het jaar 2000 werd Spyker nieuw leven ingeblazen.


Maar een 'leeuwenslede' als die van Nationaal Rijtuigmuseum maken ze niet meer…

Hoge resolutiefoto's Download object

Deze pagina delen facebook twitter pinterest Embed