De prachtige, sierlijke voorstellingen in jugendstil stijl komen tot leven in een veelheid aan patronen en vormen.

Het is even zoeken op de Graphische Musterblätter (vrij vertaald: grafische staalbladen). Welk product wordt aangeprezen of welk evenement wordt aangekondigd? Een zangfeest, een bepaald type mineraalwater, gelukwensen voor het nieuwe jaar; het komt allemaal voorbij. 


De prachtige, sierlijke voorstellingen in jugendstil stijl komen tot leven in een veelheid aan patronen en vormen. Ze zouden ingelijst aan de muur zeker niet misstaan. Hoe deze Graphische Musterblätter in de collectie van GRID Grafisch Museum Groningen terecht zijn gekomen is vooralsnog een raadsel. 


Rond 1900 is reclame sterk in opkomst door de toegenomen welvaart. Er is een grote interesse in diverse druktechnieken om deze reclame snel en relatief goedkoop te verspreiden. De Graphische Musterblätter zijn in de eerste plaats reclame voor de drukkerij of uitgeverij waar ze gedrukt zijn. Alles wordt uit de kast gehaald om de vele mogelijkheden en grote diversiteit van grafisch drukwerk te tonen. Naast een adverterende functie hebben de Graphische Musterblätter dus ook een artistiek doel; de voorstelling lijkt immers minstens zo belangrijk als het product of de aankondiging.


De Graphische Musterblätter uit de collectie van GRID Grafisch Museum Groningen verschenen als artistieke bijlage bij het tijdschrift Freie Künste (1879-1910). Dit vakblad voor ‘lithographie, steindruckerei und buchdruckerei,’ zo vermeldt de omslag, werd uitgegeven door Josef Heim in Wenen. Josef Heim wilde zijn vakgenoten ondersteunen en stimuleren de artistieke potentie van diverse druktechnieken verder uit te breiden. Daarom werden Graphische Musterblätter aan het tijdschrift toegevoegd, zodat voornamelijk vakgenoten kennis konden nemen van nieuwe ontwikkelingen in de grafische kunsten. De drukkers van het tijdschrift zagen zichzelf als vrije kunstenaars, vandaar de benaming Freie Künste.


In de artistieke bijlages verschenen ook advertenties voor de uitgeverij van Josef Heim. Zou de kabouterachtige figuur met een inktroller om z’n schouder en een stempel in de hand, klaar om aan het werk te gaan, Josef Heim zelf zijn? We weten het niet. Maar zo kordaat als de kabouterachtige figuur vooruit lijkt te stappen, waren ook de stappen die Josef Heim zette om de artistieke waarde van de grafische kunsten onder de aandacht te brengen.

Hoge resolutiefoto's Download object

Deze pagina delen facebook twitter pinterest Embed