Aan het eind van de 19e eeuw werd volop geadverteerd met deze lichte en relatief goedkope prefab-rijtuigen van overzee

De phaeton is een rijtuigtype dat reeds in de 17e eeuw zijn intrede deed en als automobieltype nog steeds bestaat. Maar waarom hier de toevoeging damesphaeton? En waarom Amerikaans? Om ons dat te realiseren moeten we teruggaan naar de tijd waarin dit rijtuig gemaakt werd: zo tussen 1890 en 1900.


 


Aan het eind van de 19e eeuw komen er allerlei nieuwe vindingen uit Amerika overwaaien naar Europa, zoals bijvoorbeeld volrubberen banden voor rijtuigen. En de toepassing van het oersterke en lichte hickoryhout voor rijtuigwielen was ook een succes. Er werd volop geadverteerd met deze lichte en relatief goedkope prefab-rijtuigen van overzee. In houten kratten werden de rijtuigonderdelen naar Europa verscheept en hier geassembleerd door bekende rijtuigbouwers die niet zelden hun eigen naamplaatje eraan verbonden.

En zo’n licht snel rijtuig was ideaal voor de dames om zelf te mennen. Eind 19e eeuw was immers tevens dé tijd van vrouwelijke emancipatie. Zelf mennen, zelf fietsen, zelf autorijden…. De eerste vrouwelijke koetsiers verschenen rond deze tijd, in Parijs. Dit sierlijke rijtuigje doet meteen ook denken aan de eerste (Amerikaanse) autootjes: hang er een kleine ontstekingsmotor onder, monteer een stuur en.. voilà.

Hoge resolutiefoto's Download object

Deze pagina delen facebook twitter pinterest Embed